Skip to main content

Samen maken we méér impact
Gosselin richt zich op duurzame initiatieven voor heel de verhuissector

Een klimaatneutraal Gosselin tegen 2040: bij deze welbekende verhuisfirma staat duurzaamheid torenhoog op de agenda. En hun kennis willen ze delen, zoals in het Notabrown-box-concept. “Met die merkloze verhuisdozen verduurzamen we allemaal mee de wereld”, vertelt Benelux-manager Madeline van der Rhee.

Notabrownbox* is een verhuisdoos van gerecycled karton die tot 4 keer hergebruikt kan worden. “Op zich is dat een eenvoudig idee, want iedereen kan een merkloze verhuisdoos ontwikkelen. Maar het doel is dat we de wereld een stukje beter maken. Als we het samen als sector doen, is de impact veel groter. Alle verhuiscollega’s kunnen aanslui- ten”, zegt Madeline.
De reden? Bijna alle verhuisdozen wereldwijd zijn bedrukt met het logo van een verhuisbedrijf en worden maar één keer gebruikt. “We krijgen vaak bruine dozen terug, en als het kan hergebruiken we die al. Meer merkloze dozen betekent een enorme besparing op verpakkingen in de verhuiswereld. Door een merkvrije doos van dikker karton te ontwerpen, willen we verhuizers aanmoedigen om hun verhuisdozen te hergebruiken en te delen”, legt de Benelux-manager van Gosselin uit.

Géén businessmodel
Elke verhuisfirma kan zich aansluiten bij Notabrownbox. “Iedereen bestelt zelf dozen, maar die moeten natuurlijk kwaliteitsvol zijn. Via verschillende pilots en analyses kwamen we te weten met welke materiaalvereisten je dozen 3 à 4 keer kan hergebruiken bij internationale verhuizingen. Leden raden we aan om lokaal te kopen, en we willen helpen zoeken naar de juiste leveranciers. We hoeven hier niets aan te verdienen, want het ultieme doel is om duurzamer te worden. Het enige wat we aan partners vragen is een kleine bijdrage voor marketing -zoals de website en infofiches voor klanten- en duurzame goede doelen zoals Go Forest en GoSea”, zegt een enthousiaste Madeline.

Meer dan een doos
Notabrownbox begon met een doos, maar àlle verpakkingen worden bij Gosselin onder de loep gehouden. “Bubble wrap bijvoorbeeld, maar ook verhuistape. Uiteraard moet het ook praktisch zijn, want we begrijpen dat veranderen van verpakking een gevoelige kwestie kan zijn voor de verhuizer. We hebben heel kwalitatieve papieren tape gevonden die duurzaam is, maar ook veel duurder dan plastic tape”, geeft Madeline aan. “Omdat er nu wereldwijd zoveel vraag is naar een ecologisch alternatief voor plastic tape, verwachten we dat het volgend jaar wél interessanter wordt om het in te kopen.”

Alles digitaal
Het zijn natuurlijk niet de enige duurzame inspanningen bij Gosselin, waar elke divisie zich buigt over duurzame kwesties. Zo vergroent de hele organisatie. “De bedoeling is om in 2040 klimaatneutraal te worden en in 2050 zelfs klimaatpositief.” Dat doen ze onder andere met zonnepanelen, sensor- verlichting en elektrische personenwagens. “We zijn ook volledig digitaal gaan werken. Onze verhuizers gingen vroeger met papieren documenten op stap, maar nu gebruiken ze een app waarbij klanten digitaal kunnen ondertekenen. Bijkomende voordelen? Alles gaat veel sneller en de documenten zijn beter leesbaar”, zegt Madeline. uit.”

Hop het water op
De vrachtwagenvloot duurzaam maken, daar is nog geen pasklaar antwoord op. “We bekijken de optie van elektrische trucks, maar stoten nog op hindernissen zoals onvoldoende laadpunten en de beperkte rijtijd. In Nederland deden we wel al een pilootproject op HVO (biodiesel gemaakt uit onder andere afgewerkt frituurvet, nvdr), en die impact zijn we nu aan het analyseren”, benadrukt Madeline. “Waar we wel al sinds 2002 op inzetten is transport via de binnenvaart.”

«We verzamelen containers en varen ze van onze terminal in Deurne naar de Haven van Antwerpen-Brugge en terug. Ons controlling team plant die binnenvaart zo efficiënt mogelijk. Een knappe prestatie, met zoveel schepen die allemaal andere bestemmingen en vertrekdata hebben. Dat is een grotere besparing dan elektrische vrachtwagens, want zo weren we wekelijks 645 vrachtwagens van de baan. Dat zijn 645 trucks die niet in de file hoeven te staan op de Antwerpse ring, dus».

Hoe je je verder kan laten inspireren

Gosselin is geen kleine speler op de internationale verhuismarkt, maar Madeline benadrukt om je als kmo niet te laten afschrikken door het duurzaamheidsverhaal. “Ook met je bedrijf kan je al kleine stappen zetten, je hoeft daarvoor geen dure investeringen te doen. We staan ook altijd open voor een gesprek. In duurzaamheid hoeft geen concurrentievoordeel te zitten, door tips en tricks te delen maken we de wereld duurzamer. En daar draait het om.”

“Verruim je blik en kijk verder dan de verhuissector. Andere industrieën staan al verder, dus laat je inspireren door hoe zij dat aanpakken. Zelf vind ik Coolblue, die pakjes rondbrengen met elektrische bakfietsen, een geweldig voorbeeld.”

areagency
Author: areagency