Gosselin zet collega’s aan om te bewegen
Sport en beweging lééft binnen de organisatie
Sinds enkele maanden staat het Sportbedrijf-label mooi te blinken bij Gosselin Group. “We zijn daar best trots op”, vertelt eventverantwoordelijke Anne Van Gils. Sporten en bewegen is een goede manier om fit te blijven en al helemaal als je een zittend beroep hebt. Medewerkers motiveren om gezond te blijven is een goede zet als bedrijf.
In een eerste fase gebeurde er een bevraging bij het personeel, meteen een groot succes. “Meer dan driekwart van de collega’s gaven feedback, en heel veel feedback zelfs. We besloten dat als sporten en bewegen zo leeft binnen onze organisatie, we ermee aan de slag moesten”, zegt Anne die de Gosselin sport- en beweegwerkgroep aanstuurt. Om een extra tandje bij te steken, kwamen ze in 2022 terecht bij overheidsorganisatie Sport Vlaanderen, die bedrijven ondersteunt in hun beweegbeleid. Uiteindelijk rezen er drie pijlers waar het logistiek en verhuisbedrijf verder op werkt: woon-werkverkeer, sportevents en duurzaamheidstraject.
Woon-werkverkeer
Gosselin werkte verschillende initiatieven uit om Koning Auto meer aan de kant te laten staan en te kiezen voor alternatieve vervoerswijzen. Sinds juli 2020 kunnen medewerkers in België een fiets leasen en in februari vorig jaar kregen ze de kans om via het initiatief ‘Pendelproeverij’ een maand lang het openbaar vervoer of een willekeurig type fiets uit te proberen. Gosselin organiseert ook op Wereldfietsdag een Fiets naar je Werk Dag, waarbij elke fietser bij aankomst getrakteerd wordt op een gezond ontbijt en collega’s die nog geen fiets hebben, via een fietsleasepartner testfietsen kan uitproberen op een heus parcours.
Sportevents
“Dit is eigenlijk de gemakkelijkste pijler, want je kan je karretje koppelen aan bestaande events. Denk aan loopwedstrijden zoals de 10 Miles, een bedrijfsvoetbaltornooi, padelontmoeting en een beachvolleybalwedstrijd als afterworkevent voor bedrijven. Vorig jaar deden we mee aan Levensloop Schoten, een loopwedstrijd om geld in het laatje te brengen voor kankeronderzoek. Nu is dat uitgemond tot een jaarlijkse teambuilding. Een dubbele win, want we bewegen en zetten ons in voor een goed doel”, verduidelijkt de eventverantwoordelijke.

Laagdrempelige initiatieven
Een mentaliteitswijziging vraagt tijd. “En creativiteit in kleine dingen, zoals stickers met voetstapjes die richting de trap leiden. We zien ons sport- en beweegbeleid eerder als een marathon dan een sprint en bouwen langzaam op. Zo krijgen we een groter bereik”, legt Anne uit.
De derde pijler is dan ook het duurzaamheidstraject. “Daar motiveren we collega’s die nu nog niet echt sportief zijn. Dat doen we onder andere met seizoenswandelingen tijdens de lunchpauze. Ook de thuiswerkers moedigen we aan om de benen even te strekken”, legt Anne uit. “We stimuleren ook wandelvergaderingen: een 1-op-1-gesprek, evaluatiegesprek of een gewoon overleg kan je vaak wandelend voeren.” Daarnaast heeft Gosselin ook een overeenkomst met een sportclubketen, waardoor de Gosselin-medewerkers een fikse korting krijgen als ze er een abonnement afsluiten. “En er staan dit jaar een aantal workshops rond welzijn zoals energiemanagement en ademhaling op het programma”, geeft Anne nog mee.
We zien ons sport- en beweegbeleid als een marathon, niet als een sprint
Verhuizers en magazijniers
In een verhuisbedrijf werken natuurlijk niet enkel kantoorbedienden. Werkt het sport- en beweegbeleid ook wel voor verhuizers die veel op de baan zijn en magazijniers die al veel beweging hebben doorheen de dag? “We hebben een collega die élke dag door weer en wind met de fiets naar het werk komt. Ondertussen heeft hij een kantoorjob, maar hij deed dat ook al toen hij hier als verhuizer werkte”, verduidelijkt Anne.
“Het is een uitdaging om verhuizers en magazijniers erbij te betrekken, omdat ze niet op kantoor werken. We merken dat we deze collega’s bereiken met loop-, beachvolley- en voetbalwedstrijden. Ook de sportabonnementen slaan aan bij verhuizers en magazijniers.” Iedere werknemer vult het sport- en beweegbeleid dus naar eigen interesses en situatie in. “Het leeft in de organisatie, dat is belangrijk. We merken dat ook aan de eindejaarsvoucher die collega’s kregen en waarmee ze sportkledij en -accessoires in onze online sportwinkel kunnen aankopen. Een maand later had het overgrote deel hun voucher al ingewisseld.”
We merken dat we onze verhuizers en magazijnmedewerkers kunnen bereiken met hardloopwedstrijden, beachvolleybal en voetbalwedstrijden.