Skip to main content

“Je moet nu in gang schieten, want de veranderingen gaan steeds sneller”

BKV lanceert duurzame leidraad voor hele sector in 2025

Enkele geëngageerde bedrijven trekken al langer voluit de duurzame kaart, maar door de verplichte CSRD-rapportage is nu iedereen aan de beurt. Daarom lanceert onze beroepsfederatie in 2025 een sjabloonrapport waarin je onder andere de CO2-voetafdruk van je bedrijf kan meten. Handig toch?

Sinds juli buigen BKV en enkele verhuisfirma’s samen met The Ecological Entrepreneur (TEE)
zich over de inhoud van dat rapport. “Het voordeel van zo’n standaard sectorrapport is dat niet elke verhuizer van nul moet starten”, legt Sebastiaan De Block, stichter en CEO van TEE uit. “Het omhelst de duurzame uitdagingen voor de verhuissector van vandaag en morgen. Want hoewel er gelijkenis- sen zijn, ziet zo’n ecologische blauwdruk er toch voor elke sector anders uit.” “De gemiddelde kmo heeft duur- zaamheidsvragen waar ze geen antwoord op weet. Het standaard sectorrapport formuleert antwoor- den op die vragen. Grosso modo worstelt elke verhuisfirma met dezelfde zaken. Dus als we de analyse op sectorniveau maken, komt er zo consistentie in de verhuissector. Bovendien kan de sector deze kosten op groepsniveau dragen, in plaats van elke firma apart.”

Kennis grijpen
“De grootste hindernissen die kmo’s vaak tegenhouden om met duurzaamheid te starten is de kennis die ontbreekt. Als je niet weet hoe je eraan moet beginnen, begin je er niet aan. Daarnaast merken we dat veel kmo’s wakker liggen van het kostenplaatje. En dat het geen directe return-on-investment opbrengt is ook een terugkerende overtuiging”, legt Sebastiaan uit. Kmo’s die inzetten op duurzaamheid kunnen een veel sterkere positie innemen op de markt. “Duurzaamheid is noodzakelijk, om onze natuurlijke leefomgeving te beschermen. De druk vanuit wetgeving, klanten, algemene samenleving wordt groter en groter, waarbij mensen zelf ook de gevolgen van klimaatverandering beginnen te zien. Duurzaamheid wordt finaal een licentie om te handelen”, vertelt hij. “Je moet nu in gang schieten, want de verande- ringen gaan sneller en sneller”, benadrukt de CEO. “Kort gezegd, als je niet mee op de kar springt, dan kost het je klanten. Bovendien wordt er vandaag besproken om de transportsector vanaf 2027 45 euro per ton geproduceerde CO2-uitstoot te laten betalen. Dat komt neer op één vrachtwagen die 1150 kilometer rijdt. Dat kan een behoorlijk kostenplaatje opleveren dus. Alleen al daarom is het belangrijk om mee op de kar te springen.”

Alle facetten aanboren
Duurzaamheid gaat natuurlijk breder dan milieu alleen. Er zijn de Europese ESG-doelstellingen, die zich richten op milieu, maatschap- pij en goed ondernemingsbestuur. Bij ESG zoeken bedrijven naar een juiste balans tussen financieel economische resultaten, transpa- rantie, sociale belangen en het milieu. “De materie in de rapporten gaat over àlle facetten van duurzaam- heid”, legt Sebastiaan uit. In veel sectoren is een aantrekkelijk HR-rekruteringsbeleid belangrijk om mensen aan te trekken. Hoe ga je om met mensen? En met arbeid? Hoe zorg je dat de rug van je medewerkers niet overbelast wordt? Hoe ga je om met sociale fraude? Je zal dus in het rapport lezen over de uitdagingen waar de verhuissector mee kampt.”

Vergroot je kennis
De sprong naar meer kennis, daar helpt The Ecological Entrepreneur ook mee. Vanaf oktober start er een opleidingstraject, dat VLAIO mee financiert. “Zo kom je te weten wat koolstofanalyses zijn, hoe je die berekent en hoe je zelf aan de slag kan voor je eigen bedrijf. Het sectorrapport dat er dus in het voorjaar van 2025 komt, is één ding. Dat is een sjabloon, maar je moet het natuurlijk ook wel kunnen interpreteren en toepassen op je eigen bedrijf”, legt hij uit.

Tijdens 3 digitale sessies krijg je onder andere meer uitleg rond duurzaamheid, wat er op wettelijk vlak allemaal gebeurt, en bereken je een CO2-analyse. Tijdens een 4e sessie kan je de analyse die je maakte voor je bedrijf toetsen en vergelijken. Deelnemen aan het opleidingstraject?
Mail naar contact@t-ee.eu

areagency
Author: areagency