“Elke nieuwe procedure moet gepaard gaan met efficiëntie” Mozer weegt balans van ecologie en competitiviteit goed af
Voor deze verhuisfirma met vestigingen in Kortenberg (Brussel) en Luik gaat investeren in duurzaamheid behoorlijk ver. “We gaan volop voor het ISO 140001-certificaat, dat hoge eisen legt op vlak van duurzaam werken”, geeft zaakvoerder Olivier Mozer aan. En hun manier van aanpakken doen ze graag uit de doeken.
Overheden zoals de Europese Commissie, banken, multinationals en tal van bedrijven komen voor hun verhuis aankloppen bij Mozer. Ook dit BKV-lid zet mee de schouders onder de ontwikkeling van het duurzame sjabloonrapport dat we als beroepsfederatie in 2025 zullen lanceren. “Waarom? Als je iets kan bijdragen voor een gezondere wereld voor onze kinderen, doe je dat toch? Op zich kosten de meeste zaken ook niet zoveel moeite en energie”, legt Olivier uit. “Wel moet elke nieuwe procedure gepaard gaan met efficiëntie. Dat is niet altijd de meest economische manier, maar vaak wel.”
Vooruitgangsdrang
Met de ISO-normering geeft Mozer aan dat ze voluit gaan voor duurzaam werken. De procedures van verkoop tot naverkoop, hun voertuigenvloot, afvalverwerking: àlles wordt onder de loep gehouden. Maar er gebeurde de laatste jaren al veel bij Mozer. Een vloot van enkel EURO 6-voertuigen, 750 zonnepanelen en een 30-tal laadpalen op verschillende vestigingen zijn maar enkele zaken waar het vooruitstrevende verhuisbedrijf in investeerde.
“Als je het allemaal optelt, maken de kleine dingen ook een verschil. Zo sturen we onze collega’s naar de werven met tablets, waarop ze de instructie- en colli-lijst vinden. En als er niemand in het depot is, gaat het licht uit door de bewegingssensor en timer”, legt Olivier uit.
Like sisters Die visie trekken ze ook door in het zusterbedrijf van Mozer, dat gespecialiseerd in het transport en de installatie van high-tech apparatuur. “Als toestellen van klanten vernietigd moeten worden, bewaren we bepaalde onderdelen zodat ze kunnen dienen als wisselstukken voor andere machines. Dat is een pak ecologischer, sneller én efficiënter dan nieuwe stukken te laten transporteren uit een ander werelddeel.”
Huiswerk voor de overheid
Wat ze bij Mozer graag nog anders willen zien? “De papieren vrachtbrief. Dat wettelijk document zouden we graag gedigitaliseerd zien, maar dat is werk voor de overheid”, vertelt Olivier. “Ook is de prijs nog steeds hét criterium bij openbare aanbestedingen. Heel af en toe merken we een aanbesteding die iets kwalitatievere vereisten stelt, maar bij het grote merendeel is de kostprijs het belangrijkste om te bepalen of je de opdracht krijgt of niet. De overheid zou hier het verschil kunnen maken en effectieve duurzame criteria bijvoegen. Zo toont de overheid appreciatie voor bedrijven die hun ecologische beste beentje voorzetten.” “Interne communicatie wordt vaak onderschat. Je kan goede ideeën hebben, maar iedereen motiveren is een ander paar mouwen natuurlijk”
Over elektrisch rijden
Mozer onderzoekt de mogelijkheid voor elektrisch rijden met hun vrachtwagens, maar komt voorlopig van een kale reis terug. “Het rijbereik is nog te laag en de beperking op het draagvermogen is ook een hindernis. Dat resulteert in veel meer ritten. De vraag is dan of het nog zo ecologisch interessant is? Bovendien komen er ook gigantische kosten aan infrastruc- tuurwerken voor snellaadpalen bij kijken. Voor onze vestiging in Kortenberg zou het gaan om een kostenplaatje van 200.000 euro.” “We merken ook dat er wel klanten zijn die elektrische leveringen willen doen, maar de meesten willen daar niet extra voor betalen. We proberen het evenwicht te vinden met ons bedrijf: ecologische stappen zetten die niet ten koste gaan van onze competitiviteit. Ons bedrijf moet blijven draaien.”
Duurzaamheid internaliseren
Als je meer wil inzetten op duurzaamheid is interne communicatie heel belangrijk volgens Olivier. “Dat wordt vaak onderschat. Je kan goede ideeën hebben, maar iedereen motiveren is een ander paar mouwen natuurlijk”, geeft Olivier aan. “Als je een duurzame stap zet is het ook best dat iedereen die volgt. We hebben een vrij horizontale bedrijfsstructuur, maar wat dat betreft zijn we vrij verticaal.” En het begint ook vaak met zélf het goede voorbeeld te geven. “Zelf was ik op een bepaald moment om praktische redenen minder fan van elektrische wagens, en nu rijden hier quasi enkel elek- trische personeelswagens – inclusief de mijne dus – rond. Het is een logische stap na onze investering in zonnepanelen”, aldus Olivier.
5 stappenplan voor een circulaire verhuis
Wil de klant sommige spullen niet meer mee verhuizen? Dan volgen de Mozer-medewerkers deze stappen om de materialen zoveel mogelijk te recycleren. Lukt zelfs de 5e stap niet meer? Dan pas wordt het materiaal uiteindelijk vernietigd.
1. Doneren aan het personeel van de klant.
2. Zoeken naar een opkoper die de spullen overneemt.
3. Refurbishen van meubels door eigen meubelmonteurs.
4. Weggeven aan vzw’s, de kringloopwinkel. Mik vooral op spelers dichtbij de klant, waardoor je het transport kan reduceren.
5. Exporteren naar derdewereldlanden.