Skip to main content

Iederéén moet mee
Duurzame trendsetter verlaagde hun CO2-uitstoot met 50% in 3 jaar tijd

Het buitenbeentje tussen de verhuisbedrijven? Dan heb je het over Transmoove. Duurzaamheid zit verstrengeld in het DNA van deze Vilvoordse firma. “We hergebruiken nu 60% tot 80% van het kantoormeubilair tijdens een verhuis”, zegt mede-eigenaar Anne Lenaerts.

Transmoove is van oorsprong een ‘gewoon’ kantoorverhuisbedrijf, maar ging 15 jaar geleden de ecologische weg op met duurzame kantoorverhuizingen. “We lieten toen onze carbon footprint of CO -voetafdruk berekenen. Toen gooiden we 2 containers afval per week weg, vandaag is onze voetafdruk sterk gereduceerd. We hergebruiken 60 tot 80% van het kantoormeubilair, maar zorgen dat het aan dezelfde kwaliteits- en designeisen voldoet als nieuw meubilair”, vertelt Anne enthousiast. Vooral overheden blijken gevoelig voor die aanpak. Daarnaast zorgen ze met zusterbedrijf NNOF voor het stockbeheer van grotere bedrijven. “In een oogopslag zien ze hoeveel kantoormeubilair er op stock is. We volgen dit ook mee op zodat er een goede rotatie is van hun meubilair en het geen stofverzamelingen worden.”

Lichtere voetafdruk
Op amper 3 jaar tijd verlaagde Transmoove haar CO2-uitstoot met
50%. “We vervingen onze wagenvloot, en dat maakte uiteraard een grote impact”, geeft ze aan. “Daarnaast hebben we nu ook de dienstverlening ‘Circulaire leegmaak’. Voor het kantoormeubilair dat bedrijven niet meer nodig hebben, creëerden we zijtrajecten. Die meubels krijgen een nieuw leven via ngo’s, vzw’s en lokale jeugdbewegingen, wat zorgt voor een enorm uitsparende uitstoot.”

Intern mobiliseren
Alle collega’s werken mee aan die duurzame verandering. “De uit- daging zit hem erin om iederéén mee te krijgen, daarbij is dagelijkse opvolging belangrijk. Kleine dingen tellen ook mee. Zo heeft iedere medewerker eigen milieudoelstellingen. Bij een magazijnier is zo’n doelstelling om de muziek uit te zetten als hij boterhammen gaat eten. Heel haalbare dingen dus”, verduidelijkt Anne. “Daarnaast hebben we ook ploegbazenoverleg waarin er vanuit de basis ecologi- sche verbeteringen kunnen groeien. En werken we met 3 medewerkers heel intensief om onze milieu- impact te doen dalen.”

Efficiënt denken
Tijdens een verhuizing scheiden ze ook al het afval. Medewerkers sorteren piepschuim, folie, karton, hout en ander materiaal in de vrachtwagens met afvalscheidingsunits. Bijzonder efficiënt, want daarna breng je het afval naar de juiste container en klaar is Kees. “Onze magazijnen pasten we aan met slimme verlichting en sensoren. In delen die niet gebruikt worden, gaat het licht automatisch uit.” Ook teambuildings blijven niet gespaard. “We kozen om te gaan rijden met elektrische karts in plaats van gewone. Bij relatie- geschenken gaan we voor lokaal. Een Chileense wijn, zelfs als het een goede fles is, geven we dus niet cadeau. Het duurzame verhaal nemen we altijd mee”, zegt Anne.

Collegiale tip

“Dé tip voor collega’s die meer op duurzaamheid willen inzetten? Ik zou iedereen aanraden om met een carbon footprint te starten. Kijk waar je opportuniteiten liggen om impact te maken en uit te sparen. Duurzaam- heid zou het nieuwe normaal moeten zijn. We zijn het onze planeet en nageslacht verplicht. We kunnen eigenlijk niet anders dan ermee bezig zijn. De nieuwe Europese milieuregelgeving (CSRD) wordt nu gefaseerd doorgevoerd, en die zal vooral doorwegen op de grote bedrijven. Maar zij kloppen ook bij hun partners en leveranciers aan om aan die strengere voorwaarden te voldoen. Iederéén moet dus mee, en daar zijn we blij om!”

areagency
Author: areagency